Vivianne Heijnen, Staatssecretaris van Infrastructuur (CDA) heeft in een vergadering van de Tweede Kamercommissie over Infrastructuur bekend gemaakt dat de elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Maaslijn vertraagd.
De einddatum van de realisatie was beoogd voor eind 2024. De Staatssecretaris laat in de vergadering weten dat deze einddatum niet meer haalbaar is vanwege materiaaltekorten. Mede de oorlog in Oekraïne heeft invloed op de aanvoer van staal, hout en koper. Ook stijgen de kosten van de materialen door schaarste. Gedeputeerde van Gaans benoemt in een verklaring dat de vertraging al eerder aan te zien komen. Na een komend overleg van de stuurgroep Maaslijn hoop hij meer duidelijkheid te kunnen geven over de voorgang. In juli 2021 bereikten de provincie Limburg en de overheid nog een akkoord over een tekort van 96 miljoen euro. 25 % van deze kosten zou voor rekening van de provincie zijn, de rest voor de overheid. Het tekort onstond onder andere bij Arriva door een beperking van groei van het aantal reizigers op de Maaslijn door het uitblijven van de elektrificatie. Ook lijdt het uitblijven tot hogere brandstofkosten voor de huidige dieseltreinen. Door de nieuwe vertraging zullen de tekorten naar verwachting verder oplopen.