Zou het dit decennium nog lukken? Dat is de vraag die treinreizigers die van de Maaslijn gebruik maken zich waarschijnlijk hardop mogen stellen.
Deze keer is de Arbeidsinspectie “de boosdoener” omdat deze heeft vastgesteld dat er enkel nog stenen zonder kankerverwekkende kwartsstof gebruikt mogen worden tussen de spoorrails. Omdat ProRail te weinig van deze stenen heeft wordt de beperkte voorraad alleen ingezet voor onderhoud, en niet voor vernieuwing van spoorlijnen. Provincie Limburg, de concessieverlener voor de vernieuwing, wil het hier niet bij laten zitten. Het college van Gedeputeerde Staten vindt het onbegrijpelijk hoe dit besluit van de Arbeidsinspectie ProRail volledig heeft verrast, terwijl de kwestie van de kankerverwekkende stoffen al meerdere jaren speelt. Ook Provincie Brabant is niet gelukkig met de vertraging, gezien dagelijks zo’n 20.000 reizigers tussen Roermond en Nijmegen reizen. Met ieder jaar vertraging lijken ook de kosten alsmaar toe te nemen, deze zijn nu al opgelopen tot 300 à 400 miljoen euro. Hoewel het Rijk en de Provincie ieder de helft van deze meerkosten zullen dragen ziet de Provincie hier nu van af, wat hen betreft zou dit met deze nieuwe vertraging definitief een verantwoordelijk voor de landelijke overheid moeten worden.