Nu de benzinepomp steeds vaker plaatsmaakt voor een laadpaal blijkt uit onderzoek van Independer dat er grote verschillen zitten tussen de tarieven die automobilisten met een elektrische auto betalen “aan de paal”.
Zo kost dezelfde kWh in Mook en Middelaar gemiddeld maar 0,38 eurocent, en is het in Berg en Dal of Nijmegen mogelijk om voor respectievelijk 0,28 of 0,27 cent per kWh bij te laden. Dit is bijna de helft van de gemiddelde prijs in Heumen en komt in de buurt van het allerlaagste tarief in Nederland van gemiddeld 0,25 cent. Hiervoor moet men dan wel uitwijken naar gemeente West Maas en Waal. Dit alles blijkt uit cijfers van Eco-Movement, die de prijzen van publiek toegankelijke laadpalen in kaart brengt. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat het over het algemeen loont om aan de straat bij te laden in plaats van in een ondergrondse parkeergarage, want hier is men gemiddeld bijna 17 procent duurder uit. Ook Terschelling is geen beste laadplek voor automobilisten, deze gemeente komt met gemiddeld 0,60 cent per kWh als duurste van Nederland uit de bus.