Vervoerder Arriva heeft laten weten dat er in ieder geval tot de zomer tijdens de spits minder treinen rijden op de Maaslijn.
De spitstreinen rijden normaal naast de halfuursdiensten tussen Nijmegen en Venray. Deze treinen dreigen nu compleet te vervallen, in verband met een lager aantal studenten wat van het traject gebruikt maakt, aldus Arriva. Hierdoor rijden tijdens de spits slechts 2 treinen per uur. Eerder liet vervoerder Arriva ook weten te kampen met een hoog ziekteverzuim onder het personeel, waardoor al random wat treinen uitvielen. Naast alle ontwikkelingen rondom de dienstregeling werd onlangs de elektrificatie en de gedeeltelijke spoorverdubbeling uitgesteld, vanwege de stijgende kosten van materiaal en de onzekere prijzen. Afgelopen week werd echter bekend dag de Maaslijn deel gaat uitmaken van het Europese TEN-T netwerk. Dit besluiten werd genomen door de ministers van Transport van de 27 lidstaten. Het TEN-T netwerk staat voor Trans-Europees Transport Netwerk. Alle Wegen, spoorwegen en vaarwegen welke hier onderdeel uitmaken moeten voldoen aan bepaalde Europese standaarden waardoor het Europese vervoer duurzamer zal moeten worden. Hierdoor komt de Maaslijn nu in aanmerking voor belangrijke Europese subsidies.