Mislukte camerabeveiliging kost gemeente Heumen ruim 1,5 ton

Mislukte camerabeveiliging kost gemeente Heumen ruim 1,5 ton

9 maart 2023 | GL8 Media

Het camerasysteem was ooit opgezet om het veiligheidsgevoel onder ondernemers te vergroten, want echt veel incidenten zijn er nooit geweest.
Voor een bedrag van 124.000 euro aan gemeentegelden werd het systeem, bestaande uit twaalf bewakingscamera’s, aangeschaft in 2012. Er kwam vervolgens nog een extra geldinjectie van 15.000 euro aan te pas om technische problemen te verhelpen, waarna het systeem in 2014 actief werd. De hoop was dat zo’n 60 van de 90 ondernemers bereid zouden zijn om mee te betalen, maar de teller bleef steken op 15. Nu de financiële bodem voor Stichting Parkmanagement in zicht is ziet de stichting zich genoodzaakt om zichzelf op te heffen, en is het aan de gemeente om de camera’s te verwijderen, opnieuw goed voor een rekening van 15.000 euro. Deze kosten zijn zo hoog omdat hiervoor ook elektriciteit moet worden afgesloten en kabels voor moeten worden verwijderd. Het dure camerasysteem dat in 2012 werd geïnstalleerd op de toegangswegen van de drie bedrijventerreinen van Malden is nu, ruim tien jaar later, uitgelopen op een financieel fiasco voor gemeente Heumen. Doordat ondernemers zich hebben teruggetrokken uit het project belandt de totale rekening van het project, goed voor ruim 154.000 euro, nu op de mat van Gemeente Heumen. Voormalig raadslid en wethouder René Waas, tevens voorzitter van de verantwoordelijke beheerdersorganisatie Stichting Parkmanagement, geeft aan dat het initiatief voor de camerabeveiliging ooit met geld van de Europese Unie is opgezet, maar dat vervolgens bleek dat ondernemers weinig animo hadden om de kosten van het systeem op zich te nemen.

Terug naar overzicht
9 maart 2023 | GL8 Media
Deel op social media of met vrienden: